Compania americană Levi Strauss & Co obţine în 1873 patentul pentru a realiza modelul de blugi 501, obiect vestimentar devenit un simbol.
Celebrul brand american Levi's aniversează zilele acestea 140 de ani de la lansarea pe piaţă a celebrului model de jeans 501, pantalonul care a inspirat generaţii şi care face parte din viaţa de zi cu zi a milioane de oameni.
Fondată încă din anul 1853 de afaceristul german Levi Strauss, compania Levi Strauss & Co a obţinut în 1873 patentul pentru a realiza primii pantaloni din denim, caracterizaţi de anumite paricularităţi de croială. Jacob Davis a realizat jeansul indigo în prima fabrică a companiei, construită în San Francisco, iar obiectul vestimentar a fost purtat iniţial de muncitori.
Modelul 501 ar fi apărut totuşi în 1890, an în care a expirat patentul şi loturile de produse au fost botezate cu cifre. Loturile care începeau cu cifra cinci conţineau produse de cea mai bună calitate.
Generaţia în blugi
Criticul de modă Alin Gălăţescu vorbeşte despre jeans ca fiind produsul fundamental al secolului XX: „Jeansul are o conotaţie puternică în ceea ce presupune ideea de vis american, care se bazează foarte mult pe conceptul de libertate. Lucru cu atât mai interesant cu cât la începuturile sale era un produs destinat deţinuţilor. Apoi, bikerii americani au insuflat un nou elan jeanşilor, pentru ca în anii '70 să fie asociaţi cu ideea de libertate şi să devină simbolul unei generaţii. În anii 80 interesul s-a estompat, iar din '90 au avut din nou un succes fulminant.”
Generaţia în blugi este un fenomen care a cuprins şi România în anii '70, iar muzicianul Mircea Vintilă este unul dintre îndrăgostiţii iremediabil de „blugii bleu jandarm”, după cum spun şi versurile unui cunoscut cântec din repertoriul său.
„Eu şi mulţi dintre colegii mei am făcut o pasiune pentru aceşti jeanşi, iar moţul Flor