Va bucurati ca, in sfarsit, mergeti pe autostrada pana la Constanta? Ce spuneti de faptul ca am putea plati pe taxa in jur de 60-70 de lei pentru fiecare drum pana la mare?
Am privatizat sectorul energetic, ne-am vandut gazele, petrolul, apele, fabricile, padurile, terenurile, flota etc. Mai ramasese un singur lucru de scos la mezat – drumurile.
De peste 20 de ani ne plangem ca avem cea mai proasta retea rutiera din Europa. In toti acesti ani, s-a construit prost si scump, s-a peticit, s-au facut averi de miliarde.
Incapabile sa atraga fondurile UE pentru constructia infrastructurii, autoritatile au gasit solutia “ideala” pentru a scapa de aceasta problema – le scoatem la vanzare.
Privatizarea infrastructurii rutiere a trecut deja de faza de idee, ajungandu-se deja la “dialogul competitiv”, asa cum l-a denumit premierul Ponta, cu firmele interesate. La prima vedere, parteneriatul public-privat pare o idee salutara. Vor veni strainii si vor construi autostrazi si isi vor recupera banii din taxa.
Numai ca, daca analizezi mai atent detaliile afacerii, avem toate sansele sa facem cea mai paguboasa afacere din istorie.
Poate cel mai bun exemplu, in acest sens, il reprezinta contractul pentru constructia centurii Bucurestiului. Un business extrem de controversat care ne va arde la buzunar de fiecare data cand vom merge spre mare sau spre Pitesti. In esenta, viitorul constructor al centurii de sud (48 kilometri), urmeaza sa primeasca in exploatare si intretinere si autostrazile A1 (Bucuresti-Pitesti) si A2 (Bucuresti-Constanta).
Astfel, firma va putea pune taxe pentru a strange banii necesari intretinerii acestora.
53 mil. euro pentru 1 kilometru construit
Afacerea se anunta a fi una extrem de profitabila pentru constructori. In primul rand pentru ca autoritatile au