Nu, nici concertul de la Atheneul Român, moment susţinut recent de Orchestra Română de Tineret, şi nici manifestările Festivalului tinerelor talente de la Râmnicu Vâlcea, spre exemplu, nu sunt evenimente destinate exclusiv melomanilor, unei elite a celor cultivaţi în domeniul muzicii academice. Sunt destinate tinerilor, publicului celui mai larg
Este emoţionant să-i observi pe tinerii muzicieni adresându-se celor din generaţia lor, celor ce caută drumul către arta sunetelor; sunt tineri entuziaşti, dornici de comunicare, de iluminare prin muzică. Au venit în număr neobişnuit de mare la Atheneul Român,de asemenea în sala Filarmonicii vâlcene.
Au fost două evenimente diferite prin specificul lor dar având aceeaşi ţintă, anume stimularea profesionalismului la nivelul tinerilor muzicieni în ceea ce priveşte educaţia cântului în ansamblu, pe de-o parte, stimularea valorilor individuale, solistice, pe de alta.
Sunt ani buni de când violoncelistul Marin Cazacu conduce destinele Orchestrei Române de Tineret. O face cu nobilă chemare. Recentul concert al formaţiei a fost prilejuit de reuniunea la Bucureşti a directorilor ansamblurilor similare din Europa. Hotărâri importante, acţiuni coordonate, manifestări comune, creşterea rolului comunităţilor locale privind susţinerea drumului celor tineri spre marile adevăruri ale muzicii. Mă refer la drumul tinerilor muzicieni profesionişti, la deschiderile pe care le dobândeşte publicul tânăr în general. Totul având în vedere stimularea colaborării muzicienilor de vârstă şcolară, de vârstă universitară, înţelegerea valorilor cântului în ansamblu. Acesta este rolul şcolii muzicale susţinute din bani publici! Iar în acest sens, cântul în ansamblul orchestral rămâne definitoriu.
Important este ca şi autorităţile statului să înţeleagă acest aspect. În unele ţări ale Uniunii Europene acest lucru găseşte deplin