Fără a avea filme în competiţie anul acesta, România este prezentă, de data aceasta, în juriul Festivalului de la Cannes, prin intermediul lui Cristian Mungiu, deţinătorul unui Palme d’Or în 2007 cu filmul 4,3,2.
După dealuri era premiat din nou la Cannes pentru scenariu şi interpretare feminină în 2012, în aşa fel încât, cu trei lungmetraje, luând în calcul filmul Occident şi lăsând deoparte Amintiri din Epoca de Aur I şi II, care a grupat mai mulţi regizori fiecare cu câte un mediu metraj, avem un palmares impresionant. Nu suficient se pare, întrucât Canal Plus, într-o emisiune de un prost-gust iremediabil, îl proiecta pe regizorul român în postura unui cerşetor de etnie romă, cerşindu-i lui Steven Spielberg o cameră să facă un film, invocând un tată după gratii şi arătând un copil cu o expresie grotescă cu care o parte dintre membrii etniei rome îşi câştigă existenţa pe străzile Parisului. Dincolo de gestul cel puţin îndoielnic al apelului la stereotipiile etnice, grosolănia se înscrie într-un set de atitudini tot mai apăsate în media franceze cu privire la ceea ce ţine de identitatea românească. De menţionat că Steven Spielberg este preşedintele juriului Festivalului de la Cannes din acest an şi că Mungiu se află într-o companie selectă compusă din Christoph Waltz, Daniel Auteuil, Vidya Balan, Ang Lee, Naomi Kawase şi Lynne Ramsay. Expresie a unei comicării ieftine, gestul e cu atât mai reprobabil cu cât Franţa este gazda acestui festival, iar Mungiu una dintre personalităţile cinematografiei mondiale care s-au remarcat nu numai prin talent, ci şi prin decenţă, toleranţă şi tact. Ar trebui menţionat însă că, potrivit unui comunicat al Institutului Francez, Cristian Mungiu a fost distins cu Ordinul Artelor şi Literelor în grad de Cavaler, de către ministrul francez al Culturii şi al Comunicării, Aurélie Filippetti.
Festivalul a debutat cu The