Cea mai mare intersecţie din Cluj are vârsta de peste 200 de ani. Istoria celebrei intersecţii "7 străzi" e dezvăluită în premieră pentru ziuadecj.ro de istoricul Tudor Sălăgean. Acesta a studiat hărţi vechi de trei secole ca să afle geneza acestei ciudăţenii a Clujului.
Originile intersecției datează din secolul al XVIII-lea, din perioada de după ridicarea fortificației imperiale de pe Cetățuie, fosta cetate de tip Vauban, avizată în 1713 de Consiliul de Război de la Viena. Construcţia fortificaţiei a fost finalizată în 1735.
"Pe harta iosefină din 1769-1773 apar mai bine conturate două drumuri", spune Sălăgean: unul care ocolea fortificațiile exterioare ale Cetățuii pe traseul aproximativ al străzilor Racoviță şi Romulus Vuia de astăzi, altul pe traseul aproximativ al Cetății - strada Mecanicilor.
"Actuala stradă a Cetății era, în perioada respectivă, principala cale de acces către fortificația austriacă", explică Sălăgean. "Intersecția era deja situată acolo unde se întretaie acum cele șapte străzi. Precizez însă că era vorba de drumuri sau drumeaguri, nu de străzi. Locuirea era limitată pe atunci la poalele dealului, pe pante aflându-se grădini și podgorii ale orășenilor".
O sută de ani mai târziu, pe la 1870 - 1890, drumurile și drumeagurile care se intersectau aici erau deja în număr de șase, pe traseele străzilor actuale, însă fără actuala stradă Carpați. "O hartă de la 1870 ne arată că actuala stradă Romulus Vuia era un drum de ocolire a fortificațiilor exterioare ale cetății austriece, iar actuala stradă Gruia era, poate, un drum de strajă printre aceste fortificații", spune Sălăgean.
În 1897 drumurile se transformaseră deja în străzi, odată cu extinderea în această direcție a cartierului muncitoresc Kövari. Lipsea doar strada Gruia de astăzi, care nu devenise încă stradă, existând doar ca drumeag printre fortificații.
În