Ioan Holender, cel mai longeviv director al Operei din Viena a fost prezent astăzi la Bistriţa pentru a vorbi despre cartea sa, despre viaţa sa, dar şi despre cântăreţi pe care i-a dus pe culmile succesului. Este şi cazul bistriţencei Anita Hartig, care în ultimii ani a cucerit marile scene ale lumi, în parte datorită lui Ioan Holender care a prezentat-o publicului vienez.
Deschis, modest şi direct, aşa s-a prezentat astăzi la Bistriţa Ioan Holender, care a recunoscut cu o naturaleţe debordantă faptul că şi-a dorit să vină aici pentru că era pentru prima dată când era invitat să vorbească într-o sinagogă şi nu o instituţie de cultură comună.
Nu a ignorat cartea scoasă anul trecut, „Spuse, trăite, dorite”, care a putut fi achiziţionată chiar de la eveniment, presărând poveştile despre muzică şi cântăreţi pe care s-a axat cu câteva detalii picante din viaţa sa.
„Limba românească este foarte aproape de limba cântului, iar şcolile de muzică din România încă sunt superioare şcolilor din alte ţări. Suntem un popor talentat”, spune Ioan Holender, întrebat fiind cum explică faptul că tot mai mulţi muzicieni români reuşesc să se afirme peste hotare.
Provocat de către şeful Centrului Judeţean pentru Cultură, Gavril Ţărmure, cel mai longeviv director al operei vieneze, care a condus instituţia aproape 20 de ani, a vorbit şi despre cea mai cunoscută soprană de pe meleaguri bistriţene: Anita Hartig.
Ioan Holender a făcut cunoştinţă cu cântăreaţa bistriţeană prin intermediul unei cronici scrise într-un ziar, în urma unui spectacol susţinut la opera din Bucureşti. Deşi nu ştia nimic despre ea, Ioan Holender, pe atunci director al Operei din Viena, a vrut s-o cunoască din...curiozitate.
I-a scris o scrisoare, la care a primit răspuns după câteva luni, tot sub forma unei scrisori, spre surprinderea sa, care