În spectacolul de la Teatrul de Comedie, „Pescăruşul“, actriţa Anca Dumitra, în rolul Ninei, conturează un personaj contorsionat, care-şi confundă biografia cu arta sa de actriţă, pe scenă.
Regizorul Claudiu Goga a montat un Cehov realist, în care regăsim o atmosferă mai mult nemţească decât rusească. „Pescăruşul“ aminteşte de spectacolul său de la Braşov, „Puterea obişnuinţei“, după întunecata piesă a austriacului Thomas Bernhard .
Spectacolul de la Teatrul de Comedie din Bucureşti transpune conflictul romantic şi artistic născut între ingenua Nina (Anca Dumitra), autoritara Irina Arkadina (Emilia Popescu), fiul ei, creator de piese experimentale, Konstantin Treplev (Alexandru Pavel) şi faimosul scriitor Trigorin (Ştefan Bănică Jr.), iubitul Arkadinei.
Nonconformistul Treplev, contorsionat de propriile căutări artistice, e îndrăgostit de Nina, tânără fată de la ţară, proaspătă şi nepervertită, care cade victimă superficialităţii lui Trigorin (Ştefan Bănică Jr. interpretează un rol care i se potriveşte mănuşă, fiind construit după tipologia sa). Conflictul dintre generaţii, dintre nou şi vechi, e reprezentat prin replici dure: Arkadina nu acceptă modernitatea noii viziuni regizorale a fiului, pasaje importante în piesă fiind dialogurile despre (ne)şansa artei experimentale. Arkadina, o femeie rece
Şi regizorul Andrei Şerban a făcut în 2007 un Cehov antiromantic la Sibiu, însă atmosfe-
ra rusească era păstrată în spectacolul în care jucau Maia Morgenstern (Arkadina), fiul său, Tudor Aaron Istodor (Treplev), Cristina Flutur (Nina).
În montarea nouă de la Comedie, rolul Arkadinei nu este în cheia musicalurilor, nici în zona de comedie în care Emilia Popescu (47 de ani) excelează (pe actriţă ne-o amintim în „Marlene“, în regia Cătălinei Buzoianu, sau în „Chiriţa of Bîrzoieni“, în regia Iarinei Demian, ambele spectacole în 2004 ). Deşi