Circa 90% dintre medicii veterinari din România sunt antreprenori. Este o chestiune de ambiţie, mai ales într-una dintre puţinele meserii în care şomajul este o raritate, potrivit Ministerului Muncii
În anul IV de facultate, lui Cristian Enciu i-a încolţit în minte un vis care nu i-a mai dat pace până când s-a tranformat în realitate: să aibă propria lui clinică veterinară. Ştia că este singura şansă de a evita să lucreze la stat sau la o fermă pe un salariu modest, dar cunoştea şi poveştile multora dintre colegii lui mai mari care nu au avut succes în aventura antreprenoriatului. „Există mai mulți antreprenori medici veterinari pentru că acest sistem nu este susţinut de stat şi trebuie să găsim o metodă de a ne câştiga existența, iar singura șansă este să ne deschidem o afacere care să ne ofere stabilitate.
Mai este vorba şi de curajul de a o lua de la zero, lucru care în acest moment este o mică nebunie, având în vedere instabilitatea economică, dar şi acum poţi începe o astfel de activitate atâta timp cât eşti profesionist, ambițios şi ai cunoştinţe de marketing care să te ajute în administrarea firmei“, spune Cristian Enciu, fondatorul Crystal Vet, o afacere pornită în 2006 cu 10.000 de lei noi, ajunsă acum la o cifră de afaceri de 1,2 milioane de lei. Tot pe la sfârşitul facultăţii, medicul veterinar Valentin Istrate, celebru pentru că a cumpărat cu un milion de euro văcuţele Tnuva, vindea legume pentru a-şi cumpăra o maşină cu care să se deplaseze prin Bucureşti la diverse cazuri.
Acum are mai multe cabinete veterinare şi farmacii în Capitală, care au împreună un rulaj de peste un milion de euro. Deşi susţine că, în România, situaţia medicinei veterinare nu este cu mult mai fericită decât cea a medicinei umane, recunoaşte totuşi că legea a înlesnit antreprenoriatul în acest domeniu: „În 1990, orice medic veterinar putea să îşi înfiinţeze