La 26 mai 1938, Adolf Hitler a pus piatra de temelie a uzinei din Wolfsburg, leaganul Volkswagen. Numarul trei mondial a trecut sub tacere aniversarea a 75 de ani de existenta. Salvat de ocupantul britanic imediat dupa razboi, contructorul german vizeaza, acum, suprematia mondiala.
A fost o aniversare ignorata. Duminica s-au implinit 75 de ani de cand Adolf Hitler a pus piatra de temelie a uzinei din Wolsburg. A fost un proiect dorit de cancelarul celui de-al 3-lea Reih, incredintat spre elaborare inginerului Ferdinant Porsche, in 1934. Faimoasa masina KdF (Kraft durch Freude, adica Forta prin bucurie) nu va fi produsa decat inainte de razboi. Pentru ca, pe durata celui de-al doilea razboi mondial, intreprinderea va fabrica, pe langa componente destinate bombardierului Junkers, masini de teren si amfibie pentru armata. Vehicule produse de prizonierii de razboi si de condamnatii la munca fortata.
Povestea s-ar fi putut intrerupe brusc in 1945. Dar, in timp ce Europa se confrunta cu penurii de tot felul, ocupantul britanic a ordonat reluarea productiei la „masina poporului”, care avea deja toate aprobarile. Ce destin: sa fii creat de Hitler si salvat de militarii britanici! In 1947, intreprinderea de la Wolfsburg a produs numai 9.000 autoturisme. Dar in anii 1950, germanii, a caror situatie s-a ameliorat pe masura ce reconstructia tarii avansa, au luat cu asalt masinile cu motor pe spate, cu o silueta eleganta, dar simple si de o robustete formidabila.
Treptat, aria de raspandire a masinilor germane a depasit granitele nationale, ajungand pana in Statele Unite. Cate un model pentru fiecare latitudine. Nascuta in laboratoarele de acasa, Coccinella, un nume mai seducator decat KdF, va fi plebiscitat in Brazilia, Mexic, care le vor fabrica.
Cu derivate precum Combi sau cabrioleta, productia Volkswagen va depasi un milion de unitati pe an in 1