Criza, care loveste bugetele statelor, capitalul bancilor, afacerile operatorilor de bursa, industria si comertul, atinge, in final, buzunarul cetateanului, fie direct si fara menajamente, fie pe cai atat de ocolite, incat ramai cu impresia ca ai castigat, atunci cand ai pierdut.
Depinde de furnizorul de bunuri si servicii daca ne prezinta adevarul crud, asa cum este el, sau intr-un ambalaj sclipitor, facut anume ca sa faca impresie, comenteaza La Tribune, oferind si cateva exemple insolite.
Fenomenul pizza
Pizza este un exemplu despre care nici nu-ti dai seama cand, cum si cu cat se scumpeste. Astfel, conform unui studiu efectuat de specialisiti in alimentatie publica din Franta, diametrul unei pizza standard prevazut conform normei tehice a unui producator la 32 cm, a fost revizuit, in anul 2012, la 31,3 cm.
In definitiv, ce conteaza o diferenta de 7 mm la diametrul unei pizza? Desi s-ar parea ca diferenta nici nu se observa in farfurie, suprafata intregului produs scade cu 4,3%.
Pe de alta parte, conform statisticilor, in Franta se consuma 20 de pizza per capita anual, ceea ce duce la o impresionanata cifra de afaceri de 1,3 miliarde de euro. Intrebat, orice negustor e gata sa explice ca a fost nevoit s-o faca din cauza crizei.
In tara noastra, inca inainte de criza, producatorii au adoptat un truc menit sa deruteze cumparatorii: zaharul, faina, grisul, care se ambalau totdeauna in pungi de 1 kg, au inceput sa se amabaleze in pungi de 900 g, pentru a nu bate la ochi ca, da fapt, s-a marit pretul. Cumparatorul ori nu sesizeaza, ori nu da atentie diferentei nesemnficative de gramaj (de altfel, inscris corect pe ambalaj), dar o suporta din buzunarul sau.
Trucul cu temperatura din pisicine
In statiunea Moulhaouse, Franta, subventiile de stat au fost reduse, pe anul 2013, cu 4