În vinele mele curge sânge vegetal. Un mic arbust, atât de verde încât nici praful drumului nu-mi acoperă luciul frunzelor. Părintele meu este regele-preot, întemeietorul oraşului. În vinele lui curge sângele unei statui aduse la viaţă.
Îl văd rar.
Părintele meu stăpâneşte peste un întreg munte, crescut domol din mare, în trei terase, pe care le urcă pelerinii. Nu toţi dintre ei ajung să-l vadă. De obicei, mulţimea se bucură de festivalul zeiţei sau aşteaptă luna nouă, să participe la vreuna din procesiunile religioase. De cele mai multe ori tinerii din cortegiu îmi smulg ramurile, să-şi împletească coroniţe. Sau să le prindă de coarnele animalelor de sacrificiu. Le duc înspre altar în alaiuri vesele, cu sunete de liră, tamburine şi tobe, flaut şi nai, ţitere, într-un vacarm care acoperă mugetul lor întristat. Le-au spălat şi pieptănat cu grijă şi lâna fină a caprelor şi oilor e impregnată de uleiuri mirositoare. Le-au dat de mâncat pe săturate. La lăsatul serii, în lumina felinarelor şi torţelor porneşte cortegiul. În frunte este gâdele şi cu ajutoarele lui, care duc pe braţe cuţitele lungi şi securea bine ascuţită. Şi-apoi vin preoţii tineri, care abia au îmbrăcat haina de purpură şi muzicanţii mereu veseli. După ce se termină carnagiul, flăcări înalte sunt aprinse pe altar şi-n aer se împrăştie aburi de vin şi tămâie. Mirosul frunzelor mele arse pe foc e cel mai pătrunzător, îi îmbată pe toţi din alai, chiar înainte să-şi împartă resturile de la sacrificiu şi să se aşeze la masă.
Doar câţiva dintre meseni lasă deoparte ospăţul şi, crezându-se purificaţi, cu jertfa primită de zei, se-ndreaptă spre marele altar. Mulţi vin pentru oracol sau în speranţa căsătoriei sacre. Dar cei mai mulţi nu ajung până la templu, unii grăbiţi uită chiar şi de ofrandele ce trebuie aduse zeiţei. Li se pare că orice bacantă ieş