Deschizând cartea de evocări a lui Gabriel Dimisianu (apărută într-o primă formă în 2003, la Editura Eminescu), cititorul are surpriza să descopere un pot-pourri de texte care îmbină memorialistica şi exerciţiul analitic, dând la iveală deopotrivă talentul de povestitor şi ochiul critic al autorului. Crochiuri de mare fineţe, ce reuşesc să reînvie din câteva tuşe precis trasate personalităţi uitate – sau, dimpotrivă, celebre – contemporane autorului, mici fragmente confesive pline de farmec, scrise cu eleganţă, dar şi cu o extraordinară forţă sugestivă, capabile să recreeze o întreagă epocă din doar câteva observaţii, totul dublat de umor şi autoironie, fac din textele adunate în Amintiri şi portrete literare o lectură indispensabilă celor interesaţi de viaţa literară a anilor ’50-’60-’70, desluşită prin lentila obiectivă, dar aburită de emoţie a autorului. Astfel, acestea se citesc în aceeaşi măsură pentru savoarea lor, ca şi pentru informaţiile inedite, cu atât mai valoroase cu cât multe episoade sunt trăite aievea şi reînviate într-un spirit benign, binevoitor, dar nu lipsit de ironie fină. Însuşi credoul autorului, că cei mai întunecaţi ani pentru literatura română au avut punctele lor luminoase, e ilustrativ pentru optica sa. Portretul generaţiei sale, reconstituit fragmentar din textele prezente în acest volum, dezvăluie o suită de scriitori şi critici interesaţi (sau fascinaţi, mai bine zis) de interbelici, unii „interzişi“, alţii acceptând compromisuri aducătoare de funcţii şi favoruri, care veneau din „vechea“ lume, de dinainte de instaurarea comunismului. Între figura emblematică a lui Arghezi – care, revenit după anii interzicerii, e ovaţionat în plină stradă de cei care-i ascultaseră vreme de trei ore discursul ţinut în sala de conferinţe a Bibliotecii Centrale Universitare – , până la imaginea unui Ştefan Bănule