Cei care doresc să îşi cumpere o casă trebuie să fie atenţi la clauzele abuzive care pot apărea în contractele cu brokerii imobiliari, dar şi la alte aspecte, care ţin de comisionul plătit acestuia şi de avansul achitat de cumpărător. Sursa: ARHIVA EVZ
Potrivit Asociaţiei Brokerilor Imobiliari, cele mai frecvente probleme cu care se întâlnesc cei care apelează la un broker pentru achiziţia unei locuinte sunt:
- încasarea anticipată a comisionului, fără a stipula clar condiţiile în care sumele plătite în avans se returnează;
- pierderea avansului plătit de cumpărător din cauza neglijenţei brokerului care nu a verificat temeinic toate actele disponibile;
- inducerea în eroare a clienţilor cu privire la costurile suplimentare pe care aceştia trebuie să le suporte la încheierea tranzacţiei;
- dezinformarea clienţilor, mai ales în ceea ce priveşte detaliile prevăzute de legislaţia protecţiei consumatorilor.
De asemenea, există agenţi imobiliari care induc în eroare în privinţa preţurilor practicate în piaţă pentru tipul de imobil ce urmează a face obiectul intermedierii imobiliare.
Totodată, unii brokeri ascund deficienţe şi alte inconveniente cunoscute de agenţia imobiliară sau pe care în mod rezonabil putea să le cunoască, incluzând surse de zgomot, umezeală, poluare, miros, pericol de inundaţii sau surpări, organizarea în apropiere a unor manifestări populare periodice, istoricul terenului sau al clădirii, posibile dezavantaje ale vecinătăţilor.
De asemenea, există şi stiuaţii în care cumpărătorilor nu le este prezentantă situaţia juridică a imobilului.
Ce date trebuie să conţină contractul
De asemenea, în mod frecvent contractul de prestări servicii folosit de majoritatea agenţilor imobiliari nu conţin clauze prevăzute de legislaţia pentru protecţia consumatorilor, ca de exemplu: