Mihai Ionescu, secretarul general al Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România şi copreşedintele Consiliului de Export, trage un semnal de alarmă, anunţând perspective sumbre pentru comerţul exterior
Capital: După rezultatele bune înregistrate de exportatori în primul trimestru din acest an, inclusiv o scădere importantă a deficitului comercial, zilele trecute aţi declarat, surprinzător, că vin zile grele pentru comerţul internaţional.
Mihai Ionescu: Din păcate, asta-i realitatea. În primele două luni, când Ford a intrat din plin pe piaţa internaţională, am avut creşteri substanţiale la export: 6,1% în ianuarie şi 10% în februarie. Din nefericire, din martie, trendul s-a inversat. Fenomenul a continuat şi în lunile următoare, mai ales pe piaţa extracomunitară. Astfel că, în primele două decade ale lunii mai, avem deja o scădere a exporturilor pe această piaţă de 12,4%. Avem şi o reducere drastică a importurilor. Aparent, este un lucru bun, că se reduce deficitul. Dar să nu uităm că importurile se fac în bună măsură pentru susţinerea producţiei de export. Aşadar, scăderea constantă a importurilor, cu 18,1% în martie, cu 23,3% în aprilie şi cu 32,7% în prima jumătate a lunii mai, nu este de natură să ne bucure, ci dimpotrivă, să alerteze factorii decizionali în legătură perspectivele comerţului exterior.
Capital: Cum se explică aceste scăderi abrupte atât la exporturi, cât şi la importuri?
MI: Creşterile din primele două luni au fost generate de intrarea masivă a produselor Ford România pe piaţa externă. Dar Ford şi alte câteva unităţi, cu o valoare mai mică la export, care au apărut la acest început de an, nu pot compensa reducerile substanţiale generate de câţiva actori importanţi în domeniu. Este vorba, de exemplu, de Oltchim, care nu a lucrat câteva luni, iar de când şi-a reluat activitatea pro