Recenta vizită în portul militar Constanţa a ministrului Apărării, Mircea Duşa, a reaprins flacăra speranţei în rândul echipajului submarinului „Delfinul”, care nu s-a mai scufundat de 18 ani.
Chiar în anul în care submarinul împlineşte „majoratul” în inactivitate, Mircea Duşa a anunţat că „Delfinul” ar putea deveni o prioritate, alături de scutul antirachetă de la Deveselu şi participarea armatei române în teatrul de operaţii din Afganistan. ”Ar fi şi o onoare pentru Armata Română să repună în funcţiune acest submarin”, a afirmat acesta. Este nevoie însă de circa 20 de milioane euro, cât costă un set nou de baterii.
Întreaga poveste a unicului submarin militar românesc are în acelaşi timp un iz de comedie, dar şi de epopee tragică. Amuzant este faptul că apropape toţi miniştrii Apărării care s-au perindat la conducerea armatei din momentul suspendării scufundărilor submersibilului „Delfinul” şi până în prezent au promis că acesta va fi repus în funcţiune, însă niciodată nu a fost făcut un demers oficial în acest sens. Tragic este faptul că România nu a fost capabilă să menţină în exploatare unul dintre cele mai performante submarine cu propulsie convenţională care s-au fabricat vreodată. În fine, rămâne de văzut dacă într-adevăr proaspătul ministul al Apărării chiar are de gând să făcă acest submarin funcţional sau a fost doar o promisiune de „rutină”, menită să ridice moralul marinarilor militari. Costurile repunerii în exploatare a submarinului sunt estimate între 20 şi 30 milioane euro, fondurile urmând să asigure schimbarea bateriilor, dar şi modernizarea sistemelor de comunicaţii la standardele NATO. Ca o ironie a sorţii, submarinul construit de ruşi se află acum pe lista de priorităţi alături de scutul american antirachetă de la Deveselu, scut care nu este pe placul Rusiei.
„Maşina de ucis“ a lui Ceauşescu, piesă de muzeu la Ziua Marinei @