Dintre componenţii celei mai puternice generaţii literare postbelice, Eugen Simion s-a impus ca un critic şi istoric literar optând, încă din tinereţe, pentru construcţia în durată lungă. Toate textele sale, inclusiv cele aparent circumstanţiale ori „îndrăgostite“ (medalioane, profiluri afectuoase, scene de viaţă intimă, fragmente memorialistice, pagini de pamflet) pariază, deopotrivă, pe actualitatea în contextul căreia au fost scrise şi pe ceea ce va rămâne, în desenul şi în rama istoriei literare, atunci când – timpul trecând – inflamările se vor fi rărit, iar pasiunile se vor fi stins. Prin prisma acestui fapt, un text critic sintetic asupra evoluţiei lui Eugen Simion este mai uşor de realizat decât un demers analitic, ce trebuie însă întreprins: de la o anumită distanţă văzând lucrurile, ele se aşază şi se precizează pentru cercetătorul obiectiv.
Critica lui Eugen Simion are o dublă perspectivă, prin care implică şi absoarbe istoriografia literară. Îşi apropie obiectul, îl focalizează, îl analizează minuţios; şi totodată îl înscrie într-o reţea de relaţii şi o sumă de raporturi prin care obiectul, cu particularităţile sale, este inserat în sistem. Sistemul nu este rigid constituit şi „îngheţat“ într-o formă imuabilă. Structura sa rămâne aceeaşi (pe un criteriu dominant care este cel estetic), dar forma şi compoziţia internă variază prin achiziţiile de particularităţi şi date literare noi. Lângă modernistul interbelic Tudor Arghezi a venit firesc modernistul postbelic Nichita Stănescu, iar după Marin Preda şi Ştefan Bănulescu, criticul „şaizecist“ îl aşteaptă pe tânărul prozator care se va înscrie, cu propriul imaginar literar, pe culoarul realist sau pe cel fantastic. Tânărul prozator (miza oricărui critic postlovinescian) va veni puţin mai târziu, dar va veni. Se va numi Bogdan Popescu şi va fi una dintre descoper