Pentru Guvern, pentru orice Guvern, e mai comod ca Parlamentul sa functioneze ca o masina de vot. Mecanic. E mult mai dificil sa administrezi un stat sub controlul permanent al forumului legislativ. Sa promovezi legi care sa fie atent si exigent dezbatute, in comisii si in plen sau sa fii silit sa aplici acte normative concepute in laboratoarele Parlamentului. Care ajusteaza politicile Executivului. Sursa imagine: reportervirtual.ro
Drumul scurt inseamna deficit de democratie. Si un lant, nesfarsit, de greseli. Pe care, pana la urma, le plateste cetateanul. Dar inseamna si vrajba. Pentru ca este cat se poate de natural ca parlamentarul in special, si Parlamentul in general, sa incerce sa se apere afirmandu-si autoritatea. Drumul scurt este nu numai un efect de tip comunist, nu numai o proiectie in timp a ceea ce a insemnat Marea Adunare Nationala. Drumul scurt este si efectul unei conjuncturi asumate, in urma cu cativa ani, in mod lucid. Atunci cand, sub guvernarea Nastase, a fost necesara adoptarea de urgenta a unui pachet voluminos de legi pentru ca Romania sa poata incheia capitolele de negociere cu Uniunea Europeana. Atunci devenise nu numai suficienta, ci si necesara, simpla prezenta sau simpla ridicare a mainii.
Drumul lung, dar cu adevarat eficient si democratic este cel propus in rezolutia PNL adoptata luni, 27 mai 2013. Prin care se manifesta vointa ferma in sistemul democratic romanesc. Parlamentului si parlamentarismului sa li se acorde locul cuvenit. In aceasta viziune, care va marca desprinderea totala de efectul Marea Adunare Nationala, Parlamentul decide cine guverneaza, controleaza actele Guvernului, face motiuni constructive care vor conduce simultan la demiterea unui prim-ministru si la numirea altuia si motiuni simple prin care ministrii vor putea fi demisi.
Rezultanta acestui mod de a gestiona doua dintre puterile statului va f