Rezilierea celui mai prost contract de investiţii încheiat de statul român cu o firmă privată se amână. Dacă va fi dusă la capăt, marea supriză ar putea fi costurile mari achitate de la buget, sub formă de penaliăţi Sursa: CAPITAL
Ieri ar fi trebuit să asistăm la un moment istoric: rezilierea contractului pentru autostrada Transilvania, cu americanii de la Bechtel. Cel puţin, aşa a lăsat de înţeles ministrul pentru mari proiecte, Dan Şova. Întrebat săptămâna trecută de jurnalişti despre evoluţia acestuia, unul dintre cele mai păguboase pentru statul român, el a spus: „luni se încheie totul”. Ieri, acesta ne-a declarat însă că a fost înţeles eronat. „Nu am spus niciodată că va fi reziliat luni”. El a precizat însă că acest contract va fi încheiat curând, fără a da un deadline. Specialiştii din domeniu se întreabă însă care vor fi costurile pentru statul român.
Pierderi uriaşe
Anunţul lui Şova a surprins foştii miniştri ai Transporturilor. Potrivit lui Alexandru Nazare, fost ministru de resort, statul ar avea de plătit, dacă iese din contract, penalităţi de 500 de milioane de euro. Întrebat de EVZ despre aceste sume, ministrul Şova a dat de înţeles că sunt exagerate. „Acum a ieşit Anca Boagiu (fost ministru al Transporturilor), care a spus că suma depăşeşte un miliard”, a comentat el, precizând că nu poate însă da detalii despre valoare, sau măcar despre un ordin de mărime al penalităţilor, contractul fiind confidenţial.
Anca Boagiu spune însă că nu era nevoie de reziliere. Ea este singurul ministru de resort care se poate lăuda cu o reuşită în faţa Bechtel. În perioada cât a fost ministru, 2010 – 2011, Executivul a renegociat condiţiile puse Bechtel, reziliind contractul pentru şase din cele opt tronsoane ale autostrăzii şi negociind un preţ de patru ori mai mic (6,9 milioane de euro/km) pentru ce mai rămăsese din celelalte două.
Este nevoie