Contractul semnat în 2003 cu Bechtel pentru construcţia Autostrăzii Transilvania a fost reziliat, iar statul român va plăti companiei americane despăgubiri de 37,2 milioane de euro, a anunţat în această seară Dan Şova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, la Realitatea TV.
Valoarea despăgubirilor pe care statul român trebuie să le plătească companiei Bechtel se ridică la 30 de milioane de euro, la care se adaugă TVA de 7,2 milioane de euro. La 12 mai, Şova a afirmat că rezilierea contractului cu Bechtel este „o chestiune de zile“ şi că suma pe care o mai are de plătit statul român „va fi o surpriză plăcută“. La rândul său, premierul Victor Ponta a declarat recent că, în cazul companiei americane Bechtel, „probabil vor mai fi nişte milioane“ pe care statul român va trebui să le plătească pentru a putea rezilia contractul încheiat pentru construcţia Autostrăzii Braşov-Borş.
Cel mai controversat proiect dezvoltat pe bani publici, exclusiv din fonduri guvernamentale, este de departe Autostrada Transilvania (Braşov-Borş), rezultat al unui contract extrem de păgubos pentru România, încheiat cu constructorul american Bechtel.
Proiectul Autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până în acest an.
Pe teren, motoarele utilajelor au pornit, oficial, la 16 iunie 2004. De atunci până în prezent, statul a cheltuit deja cele două miliarde de euro estimate iniţial pentru întreaga autostradă, care va avea o lungime totală de 415 kilometri, dar de construit s-au construit doar 52 de kilometri. Dacă ar fi să aplicăm regula de trei simplă, în condiţiile în care 12% din lungimea totală au „înghiţit“ două miliarde de euro, am putea ajunge la concluzia că pentru 100% ar fi nevoie de peste 16 miliarde de euro.