Constructorul delegat de partea germanã în urmã cu 70 de ani a fost internat în lagãrul de la Hateg!
Un put minier unic în Europa, de la Mina Petrila, ar putea fi salvat de la demolare, alãturi de o altã clãdire de valoare istoricã. Putul Centru are o istorie absolut fascinantã si a fost dat în functiune în 1946. De atunci functioneazã continuu, fãrã schimbarea vreunei piese.
Istoria Minei Petrila, care a început sã functioneze în anul 1867, ar putea fi slavatã. Mãcar pentru o parte din ea existã un studiu de prefezabilitate, întocmit de Fundatia Culturalã Conditia Românã împreunã cu un grup de studenti francezi, care a fost discutat si aprobat de Consiliul Local Petrila si urmeazã sã fie propus Ministerului Economiei. „Studiul de prefezabilitate prevede ca o parte a clãdirilor din incinta minei Petrila care sunt de patrimoniu sau au valoare istoricã si culturalã sã fie transformate în muzeu.
De asemenea, o altã parte a clãdirilor ar urma sã fie preluate de Primãrie pentru a le putea concesiona cãtre diverse firme ce doresc sã desfãsoare activitãti de productie sau servicii”, a declarat Vasilicã Jurca, viceprimarul orasului Petrila. Clãdirile de pe actuala platformã minierã pe care initiatorii studiului ar dori sã le salveze datoritã potentialului lor istoric sunt vechile ateliere mecanice, unde se gãsesc utilaje de la 1800, precum si Putul Centru, care are o istorie fascinantã.
Istoria construitã pe platforma minierã
Putul Centru al Minei Petrila a fost construit de nemti începând din 1943. De partea electricã s-au ocupat cei de la Siemens Berlin, iar partea mecanicã a fost asiguratã de firma Demag. Era acea perioadã tulbure, a rãzboiului, când huila era o resursã importantã si nicidecum marginalã, cum este consideratã în prezent. Istoria constructiei este strânsã între copertile unui dosar care pãstreazã corespondenta vremii si car