Odată cu intrarea în vigoare a timbrului de mediu, majoritatea înmatriculărilor maşinilor rulate sunt blocate din cauza birocraţiei legii, cele mai afectate fiind industria leasingului şi cea a dealerilor auto, precum şi toţi noii proprietari de maşini second hand.
Toată problemă stă în faptul că noii proprietari de vehicule trebuie să facă dovada plăţii taxei auto de către primul proprietar, care nu este în schimb obligat în acest sens de lege pentru a înmâna chitanţa plăţii taxei auto.
Reprezentanţii industriei de leasing spun că 1.300 de maşini rulate ale clienţilor din portofoliu sunt blocate în vederea înmatriculării. Pentru aceste 1.300 de maşini, din care 1.100 pe leasing financiar şi 200 pe leasing operaţional, firmele de leasing au acordat finanţări totale de 14,3 milioane euro.
Tot acest parc auto second hand aşteaptă înmatricularea care nu se acordă până nu se face dovada plăţii taxei auto şi a cuantumului ei de către primul proprietar. Şi asta pentru că trebuie să se vadă dacă noul proprietar trebuie să plătească sau nu valoarea timbrului de mediu dacă i s-a restituit (prin contestare în instanţă) sau nu taxa auto de la acea vreme.
„Noi ca asociaţie nu contestăm implementarea timbrului de mediu. Prin textul de lege, această taxă nu se poate colecta în vederea înmatriculării vehiculelor rulate, întrucât nu se poate obţine istoricul taxelor plătite pentru aceste maşini şi astfel înmatriculările sunt blocate”, spune Adriana Ahciarliu, secretarul general al ALB (Asociaţia societăţilor de leasing financiar din România).
ANAF, care a încasat de-a lungul anilor taxa auto sub toate formele ei, nu are o evidenţă a încasărilor şi astfel este blocată înmatricularea prin imposibilitatea dovedirii plăţii taxei de către primul proprietar.
Industria de leasing a transmis totuşi o propunere autorităților, pentru a debloca flote înt