Se discută despre el de cel puţin cinci ani, există numeroase păreri referitoare la ceea ce ar trebui să conţină, pe cine ar trebui să favorizeze şi mai ales, este punctul de pornire pentru o mult aşteptată nouă lege a sănătăţii. Vorbim despre pachetul de bază, pe care Ministerul Sănătăţii l-a amânat până în toamnă.
De ce este atât de greu să se ia o hotărâre?
La acest moment, 7,5 milioane de români contribuie cu 10,7% din salariu la FNUASS şi îi duc în spate pe cei 4,5 mil. de cetăţeni scutiţi de la plată. În numele solidarităţii, Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS), în care se varsă banii din contribuţiile pentru sănătate, după ce sunt colectaţi la nivel central, s-a întins mereu mai mult decât îi era plapuma, mai ales că în România sunt foarte multe categorii vulnerabile, expuse la boală, care nu au banii necesari să achite serviciile medicale, de care culmea, au nevoie de ele mai des decât cei care plătesc.
Fondul de asigurări a fost cea mai bună soluție pe care a găsit-o statul de asigura o protecție absolut necesară acestor oameni, cu pretul nedreptățirii celor care contribuie cu adevărat.
O decizie privind majorarea, scăderea sau eliminarea contribuţiei presupune o mare responsabilitate şi este o decizie eminamente politică. Mai mult, în funcţie de ceea ce va oferi pachetul de bază, mai exact de cât de redus va fi, asiguratorii privaţi vor putea profita mult mai mult de pe urma intrării în vigoare a asigurărilor suplimentare obligatorii.
Ministrul sănătății, Eugen Nicolăescu a spus de mai multe ori că vrea să micșoreze sau să elimine contribuția actuală la asigurările de sănătate (CASS), de 10,7% și a menționat la un moment dat înlocuirea acesteia cu o taxă de solidaritate cuprinsă între 3 și 5% din venit, care va acoperi serviciile medicale din pachetul social sau de bază, de genul urgentelor, prev