Pentru producătorii de apă minerală, criza nu prea se simte, nu prea se vede, nu prea există. Şi cum, din aprilie încoace, soarele deja străluceşte puternic, nimic nu pare să le strice socotelile
De voie, de nevoie, „trebuie să bem apă. E vital, indiferent dacă este sau nu criză financiară şi economică“, spunea Bogdan Nuţu, directorul fabricii Poiana Negri, deţinută de Coca-Cola Hellenic, într-o discuție din 2009. O opinie confirmată acum și de Nicolae Palfi, vicepreședintele Romaqua, liderul pieţei de ape minerale din România cu afaceri de 154 mil. euro, care declară că businessul la care este și acționar a avut de suferit „foarte puțin“ din cauza crizei. „În 2010, când s-a mărit TVA și s-au tăiat salariile şi sporurile bugetarilor, am avut și noi o comprimare de 4% per total (apă - 50% din afacerile grupului, bere -35%, sucuri -14%). În 2011, am crescut cam cu 2,5%, iar anul acesta cu vreo 7%. Așteptăm iarăși o creștere de 7% în 2013, dar, dacă vremea rămâne călduroasă, putem ajunge și la 15%“, extimează Palfi; în primele patru luni din 2013, vânzările de apă minerală au crescut cu peste 6% față de perioada similară a anului trecut.
Iar perspectivele sunt în continuare încurajatoare: deși peste o treime din apele minerale ale Europei (35%) se găsesc în România, consumul anual din țara noastră abia dacă trece de 70 de litri pe cap de locuitor, potrivit lui Jean Valvis, proprietarul Valvis Holding (Aqua Carpatica), în timp ce media europeană depășește 150 de litri – „Deci, e clar că există un potențial mare și pe piaţa internă“.
Cele două elemente care influenţează consumul de apă minerală - clima şi tendinţa spre un stil de viaţă sănătos – par aşadar pârghii suficient de puternice pentru a trage după sine creşterea afacerilor cu apă şi în continuare. Iată de ce unele companii a căror core-business era reprezentat de băuturile