(Articol semnat de Siim Kallas, comisar european pentru transporturi).
Prosperitatea Europei a fost intotdeauna legata de comertul maritim si de porturi, acestea avand un potential important de sprijinire a cresterii economice in urmatorii ani. Ca puncte de acces la intreaga retea de transport a UE, ele sunt promotoare ale dezvoltarii economice, iar prezenta mai multor marfuri, vase de croaziera si feriboturi in porturile noastre inseamna mai multe locuri de munca.
Europa se bazeaza foarte mult pe porturile sale maritime, prin care trec 74 % din marfurile exportate sau importate in UE si din restul lumii.
Porturile sunt nu numai importante pentru comertul exterior si pentru cresterea economica de la nivel local, dar sunt si esentiale pentru dezvoltarea unui sistem de transport integrat si durabil, in contextul eforturilor depuse pentru a scoate cat mai multe camioane de pe coridoarele de transport rutier saturate si pentru a utiliza mai intens transportul maritim pe distante scurte.
Chiar si in conditiile unor estimari moderate de crestere economica, se preconizeaza ca volumul de marfuri din porturi va creste cu 57 % pana in 2030, ceea ce va duce aproape sigur la aglomerare. in 20 de ani, sutele de porturi maritime ale Europei se vor confrunta cu provocari majore in ceea ce priveste performanta, investitiile necesare, durabilitatea, resursele umane si integrarea in orasele-port si in regiunile portuare.
Porturile noastre trebuie deci sa se adapteze. Sa ne gandim la urmatoarea generatie de nave ultraspatioase care pot transporta 18 000 de containere: incarcate in camioane, aceste containere s‑ar intinde in linie de la Rotterdam la Paris. Pentru a le putea primi, porturile trebuie sa dispuna de adancimea, macaralele si spatiul naval adecvate. Exista, de asemenea, o nevoie din ce in mai mare de nave pentru transportul ga