Aproape jumătatea din populaţia lumii trăieşte în zone urbane, iar acest lucru şi-a pus amprenta şi asupra sistemului de educaţie. Elevii care studiază în şcolile din oraşele mari au o performanţă educaţională mai bună, potrivit unei analize PISA, fapt evidenţiat în aproape fiecare ţară şi economie care a participat la studiu.
Şcolile din spaţiul urban diferă de şcolile situate în zonele mai puţin populate, iar acest lucru se reflectă prin diferenţele dintre performanţele şcolarilor, au arătat rezultatele PISA, susţine Marilyn Achiron, editor la Departamentul pentru Educaţie al OCDE, într-o analiză publicată pe blogul Organizaţiei.
Deşi marile oraşe pot reprezenta o provocare pentru profesori, ele prezintă un avantaj mai ales în situaţia în care elevii au posibilitatea de a profita de oportunităţile culturale şi sociale care le stau la dispoziţie.
În medie, în cazul statelor membre OCDE, elevii care studiază în şcolile din oraşele cu o populaţie mai mare de 100.000 de locuitori au dat dovadă de o mai bună performanţă, în cadrul evaluării PISA, comparativ cu aceia care învaţă în şcolile din mediul rural sau din oraşele cu un număr mai mic de locuitori.
În multe ţări, diferenţa performanţei dintre cele două grupuri de elevi reflectă deciziile familiilor cu privire la locul de muncă şi locuinţă, decizii care, la rândul lor, influenţează distribuirea geografică a statutului socio-economic al elevilor.
În Danemarca, ruralul înseamnă părinţi înstăriţi
Cu excepţia Austriei, Rusiei, Germaniei, Israelului, Coreei, Olandei, Regatului Unit şi a Statelor Unite, în restul ţărilor, cei care merg la şcoli din mediul urban provin din medii socio-economice mai avantajate.
Pe de altă parte însă, în Danemarca elevii ai căror părinţii au un nivel ridicat de educaţie şi deţin funcţii înalte merg la şcolile din mediile rurale sau din oraşele cu