După o perioadă în care a rămas discret, la adăpost de lumina reflectoarelor vieții publice, într-o tăcere autoimpusă, după eliberarea sa din penitenciar, fostul premier român Adrian Năstase a redevenit vizibil, furnizând opinii și comentarii acide pe teme dintre cele mai diverse legate de viața politică românească.
În cursul zilei de astăzi, fostul premier a venit practic în sprijinul mai tânărului său discipol, Victor Ponta, în problema spinoasă a rezilierii contractului cu americanii de la Bechtel, situație care a determinat necesitatea acoperirii de la bugetul de stat a penalizărilor care trebuie plătite companiei americane pentru rezilierea contractului.
Năstase a opinat astăzi că proiectul construcţiei Autostrăzii Transilvania a fost sabotat politic, el indicându-l drept principal vinovat pe Traian Băsescu, care, în 2005, ar fi decis împreună cu ministrul Transporturilor de atunci întreruperea lucrărilor la autostradă pentru o perioadă de aproape doi ani.
Chestionat dacă se putea găsi și o altă soluţie în privinţa contractului cu Bechtel decât cea în care statul român să plătească despăgubiri de 37 de milioane de euro și datorii de alte 50 milioane de euro, așa cum s-a anunțat oficial astăzi, Năstase a răspuns:
“Da. În 2005. În 2005, vă aduc aminte, Traian Băsescu a vrut să vadă dacă nu cumva compania Bechtel a dat comisioane Guvernului pe care l-am condus şi a întrerupt timp de apraope doi ani, un an şi jumătate – ministrul Dobre (Gheorghe Dobre – n.red.) de atunci este responsabil pentru această decizie – lucrările la autostradă“.
Năstase a precizat că în această perioadă în care lucrările au fost sistate, contractul cu Bechtel s-a triplat, din cauza faptului că echipamentele fuseseră deja aduse în ţară, iar preţurile la ciment, beton, fier beton şi exproprieri au crescut.
“Au fost nişte încercări de modificare a contracte