Pierderile României în urma rezilierii contractului depăşesc cu mult cele 37,2 milioane euro menţionate de ministrul Şova. Lor li se adaugă aproape 200 milioane de euro, reprezentate de lucrări deja plătite, dar compromise, de materialele de construcţii degradate, de drumurile şi casele distruse de către Bechtel.
Aşa-zisa victorie a Guvernului în negocierile cu firma americană Bech-tel, purtate în jurul rezilierii contractului pentru Autostrada Transilvania, păleşte în faţa costurilor reale pe care România le suportă. Dan Şova, ministrul pentru Infrastructură, preferă să vorbească de penalităţi plătite americanilor în valoare de 37,2 milioane de euro şi de datorii către aceştia în sumă de alte 50 de milioane de euro. Cel puţin aşa a declarat, miercuri seară, ministrul invitat la un post de televiziune, potrivit Mediafax.
Lucrările plătite, dar degradate: 80 milioane de euro
Sumele reale suportate de ro-mâni sunt însă mult mai mari.În primul rând e vorba de faptul că de trei ani şantierul celor 64 kilometri de autostradă dintre Suplacu de Barcău şi Borş e părăsit, iar la momentul la care au pus lopata jos americanii nu au făcut şi lucrările de conservare necesare.
„Valoarea lucrărilor efectuate pe acest segment este cifrată la 250-300 de milioane de euro. Din cele 70% lucrări efectuate se mai pot folosi doar 40%, di-fe-renţa fiind lucrările ce nu au fost protejate şi care trebuie demolate“, spune un inginer de drumuri care a lucrat mai mulţi ani în gestionarea proiectului. Din cauza colmatării sistemelor de drenaj, lucrările au stat în apă, apărând decopertări ale armă-turilor şi distrugeri ale acestora prin coroziune. „Supra-feţe mari de betoane trebuie demolate şi turnate din nou“.
O altă problemă e chiar fun-daţia autostrăzii. Deoarece nu a fost aşternut asfaltul, ierburile, lăstarii, copacii, tufişurile, ver-deaţa au ţâşnit în forţă la s