- Discuţiile din ultimele zile purtate în USL trădează, pentru observatorul atent, felul în care guvernanţii de azi gândesc noul proiect al Constituţiei. Câteva dintre punctele discutate evidenţiază o scădere semnificativă a forţei preşedintelui şi o întărire a prerogativelor premierului, atât în plan intern, cât şi în relaţia cu UE. Cum vor influenţa aceste modificări echilibrul politic de la noi?
- Deşi nu ne putem lăuda cu un sistem foarte bine echilibrat, republica noastră fiind doar o copie adaptată în stil dâmboviţean a republicii semi-prezidenţiale din Franţa, o modificare a echilibrului de forţe existent în prezent va dezechilibra complet sistemul în favoarea premierului. Dacă, de pildă, preşedintele îşi va pierde prerogativa desemnării premierului, atunci el va deveni aproape decorativ, iar puterea se va muta la nivelul Parlamentului, ceea ce înseamnă de fapt că va fi preluată de partidele politice. În consecinţă, dacă modificăm raportul de forţe dintre preşedinte şi premier, logic ar fi să renunţăm la alegerea lui prin vot direct, aşa cum demult îşi doreşte PNL. Aşa funcţionează de pildă sistemul german, unde însă preşedintele este ales de Parlament, nu de popor, şi sistemul britanic, unde regina este complet exclusă din activitatea executivă, dar nici nu se supune procesului electoral. Aşa cum stau lucrurile acum în România, maşinaţiunile partidelor sunt contracarate, de bine, de rău, de filtrul prezidenţial, ceea ce este firesc, de vreme ce preşedintele este şi el mandatat de popor să conducă naţiunea. În SUA există un sistem bine pus la punct de echilibrare a atribuţiilor celor trei puteri în stat - executivă, legislativă şi judiciară - astfel încât nici una din ele să nu le anihileze pe celelalte două. Părinţii fondatori ai Americii au ştiut că puterea absolută poate distruge o democraţie, ceea ce probabil se v