Venit în România cu ocazia expoziţiei World Press Photo, James Wellford, fost editor foto la „Newsweek Magazine“, vorbeşte despre fotografia de presă ca modalitate de a oglindi expresiv realităţi întunecate.
Pasiunea americanului James Wellford (51 de ani) pentru fotojurnalism, pe care îl practică în calitate de editor foto de mai bine de 12 ani, i-a format ochiul pentru ceea ce înseamnă implicare, emoţie, devotament în acest domeniu. M-am plimbat alături de el printre fotografiile de la World Press Photo expuse într-un
cort amplasat în Piaţa Universităţii, iar James mi-a expus toate calităţile unei fotografii de presă reuşite şi ale unui fotoreporter adevărat. L-am pus să desemneze fotografia preferată din toate cele expuse până duminică, 26 mai, în Piaţa Universităţii. Nu a putut alege una singură. „Chiar trebuie să spun?“, m-a întrebat James, rugător. Cunoaşte personal o parte considerabilă a fotojuraliştilor care expun la Word Press Photo: Paolo Pellegrin, Tomas Munita, Majid Saeedi, Emilio Morenatti.
„Weekend Adevărul“: Fotografia câştigătoare la World Press Photo tocmai este subiectul unui scandal – între timp dovedit nefondat – legat de autenticitatea sa. Cum comentaţi toată această dispută?
James Wellford: Există nişte fundamente etice pe care ţi le asumi atunci când începi să lucrezi ca fotograf: ai datoria să arăţi întocmai realitatea. Poţi da greş, se poate ca poza ta sa nu fie cea mai bună, dar să falsifici una este de neiertat. Cât despre scandal, deşi s-a dovedit neadevărat, cred că oamenii trebuie să-şi pună întrebări despre autenticitatea unei fotografii. Această fotografie a fost făcută tocmai pentru a isca o astfel de dezbatere şi nu pentru a-i pune punct neapărat. Îmi plac aceste imagini care au verb, care exprimă dinamism chiar şi la nivelul discuţiei. Atunci când priveşti o fotografie de război, trebuie să înţelegi că e o