În timp ce se înglodează în datorii la bănci, CFR Călători încheie, pe bandă rulantă, contracte colosale din bani publici pentru curăţenie. Doar în acest an, compania a cheltuit câteva milioane de lei pentru salubrizarea vagoanelor, afacere din care cel mai mult au avut de câştigat firme ale unor foşti ceferişti sau ale apropiaţilor acestora.
Este absolut normal ca, atunci când merg cu trenul, călătorii să nu fie nevoiţi să stea în vagoane murdare. Drept urmare, salubrizarea garniturilor este esenţială pentru CFR Călători, care a încheiat, în acest sens, contracte de peste 11 milioane de lei doar în acest an. O cercetare mai amănunţită scoate la iveală faptul că o bună parte din firmele care s-au ridicat la nivelul aşteptărilor companiei de căi ferate sunt fie fondate de foşti ceferişti, fie aparţin unor apropiaţi ai celor care au lucrat în sistemul feroviar, precum şi unele care au probleme serioase cu Fiscul.
11 Frangers SRL: 3,3 milioane de lei
Înfiinţată în 2011, firma 11 Frangers SRL a câştigat, anul acesta, contracte de salubrizare de aproximativ 3,3 milioane de lei. Societatea aleasă de CFR Călători este deţinută de Francisc Ungureanu, fost partener de afaceri al fostului lider de sindicat al mecanicilor de locomotivă din Braşov Nicolaie Buican, în condiţiile în care cei doi au fost asociaţi într-o altă firmă.
Euro Construct SA: 2,5 milioane de lei
Pe lista firmelor care au obţinut, anul acesta, contracte pentru salubrizarea vagoanelor CFR Călători se numără şi Euro Construct SA, din Constanţa. În aprilie, aceasta a pus mâna pe un contract de aproximativ 2,5 milioane de lei. Acţionar majoritar este Vlad Tudor care, potrivit presei locale, a fost, în perioada 2005-2006, şef al CFR Călători, iar în 2007 a fost numit de ministrul transporturilor din acea perioadă, democrat-liberalul Radu Berc