După aproape zece ani, cel mai păgubos contract al României ia sfârşit. Nota de plată: 1,47 mld. euro, mai mult de jumătate din valoarea contractului, dar ne alegem cu doar 52 din cei 415 kilometri ai autostrăzii Transilvania
Capul plecat sabia nu-l taie - spune un proverb românesc, doar că în cazul contractului pentru construcţia autostrăzii de la Braşov la Borş nimeni nu îşi asumă răspunderea, căutând vinovaţii în tabară adversă. Un război care a început încă din 2003, de la atribuirea contractului, şi care nu se va încheia nici acum, după ce autorităţile au anunţat rezilierea contractului cu americanii de la Bechtel. Conform calculelor Capital, pe baza informaţiilor primite şi afişate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), plăţile efectuate până acum companiei americane se apropie de 1,4 miliarde de euro. Trebuie menţionat că valoarea contractului atribuit în 2003 era de 2,2 miliarde de euro, aşa cum au anunţat în repetate rânduri autorităţile române. Surpriza însă continuă: în vara anului trecut, într-un răspuns remis de CNADNR revistei Capital şi semnat de directorul general de atunci Ionuţ Maşala, valoarea contractului la data tribuirii era de 12.757.929.000 de lei. La cursul mediu de schimb din anul 2003 (3,7555 lei/euro), rezultă o valoare de 3,39 miliarde de euro.
Cu toate acestea, în urma negocierilor purtate de actualul Guvern, România va mai achita americanilor 37,2 milioane de euro. Dan Şova, ministrul delegat pentru marile proiecte, a precizat, săptămâna trecută, că pentru a putea deschide negocierile cu Bechtel, CNADNR a fost nevoită să achite, în aprilie, o datorie restantă de 50 mil. euro. Per total, costurile ajung la 1,47 miliarde de euro.
Cel mai probabil, românii nu vor afla niciodată toate detaliile legate de contractul cu Bechtel, deşi ministrul Şova a promis că va