În mod paradoxal, în timp ce la Chişinău, la o palidă marcare a Zilei Europei, noul premier, Iurie Leancă, nu a rostit un cuvinţel despre România, dar a amintit vremea când Varşovia temporar subordona Moldova, la Bucureşti, Parteneriatul strategic româno-polon nu mai este pomenit ca un reper util consolidării flancului răsăritean al NATO. De ce?
Ce mai este nou la Varşovia?
Preşedintele Bronislaw Komorowski are în vedere modificarea legii care reglementează afişarea panourilor publicitare, dorind astfel să diminueze reclame care s-au înmulţit în marile oraşe, pe litoral, în staţiunile montane şi de-a lungul drumurilor din Polonia. Este vorba de un amendament la legea privind protecţia mediului rural, care va introduce reguli locale, referitoare la ce fel de panouri pot fi desfiinţate. Asta pentru că, de pildă, o porţiune de 7 kilometri de drum, între oraşul Poronin şi populara staţiune montana de la sud a Zakopane este marcată de 150 de panouri publicitare şi reclame, opt din zece fiind postate ilegal. Economia Poloniei a avut o creştere de doar 0,5% în primul trimestru al anului 2013, investiţiile au scăzut la 2,0% şi cererea internă s-a diminuat la 0,9%. Creşterea a continuat să fie integral dependentă de către exporturile nete. În al patrulea trimestru al anului 2012, economia a crescut cu o rată anuală de 0,7%. Creşterea PIB-ului polonez este de aşteptat să încetinească la 0,9% în acest an şi să crească la 2,2% în 2014. Prim-ministrul Donald Tusk a prezis miercuri, 29 mai: "Nu cred că vom avea recesiune în 2013. Ştiam că o încetinire venea, întrebarea era: cât de mare va fi?" Dincolo de aceste imagini, de ultimă oră, ale Poloniei de azi, rămâne, pentru noi, românii, chestiunea Parteneriatului strategic existent între România şi Polonia. Neoficial, acesta este inguidibil, buşificator şi bilibizdrocizant. Toate trei cuvinte neînsemnând nimic. Desp