Mutare de şah-mat pe piaţa navală românească
Mega-concernul naval Fincantieri ar putea construi nave la Mangalia. Potrivit unor surse neoficiale, dar demne de încredere, din Italia, Fincantieri ar fi negociat şi parafat o înţelegere cu grupul Daewoo, pentru preluarea a 51% din acţiunile Daewoo Mangalia Heavy Industries. În aceste condiţii, coreenii ar renunţa în totalitate la acţiunile deţinute în asocierea dintre D.M.H.I. – Şantierul 2 Mai, iar italienii ar deveni principalii investitori străini din industria navală românească.
Italienii de la Fincantieri au achiziţionat, la sfârşitul anului trecut, un portofoliu important de acţiuni ale grupului naval STX OSV Holdings, care deţine în România şantierele navale din Tulcea şi Galaţi. La data tranzacţiei, presa internaţională de specialitate preciza faptul că cele două şantiere româneşti deţinute de STX – Tulcea şi Galaţi – sunt principalele concurente pentru coreeni de la D.M.H.I. Dacă înţelegerea va fi dusă până la capăt, Fincantieri va deţine, direct sau indirect, cele mai mari unităţi navale din România, respectiv D.M.H.I., STX Tulcea şi STX Galaţi.
Fincantieri este una dintre cele mai mari companii navale pe plan mondial, cu un portofoliu de aproximativ 2.000 de nave militare construite de la înfiinţarea sa, în 1959, şi până în prezent, inclusiv portavioane şi crucişătoare. De asemenea, Fincantieri este numărul unu în Europa în construcţia de nave de croazieră (pachebotul Costa Concordia, cunoscut în urma naufragiului de anul trecut, a fost construit de Fincantieri).
De cealaltă parte, D.M.H.I. este unul dintre cele mai importante şantiere navale româneşti. Coreenii de la Daewoo Shipbuilding s-au asociat în 1997 cu statul român, care în prezent controlează 49% din acţiunile şantierului, prin intermediul S.C. 2 Mai Mangalia S.A., restul de 51% fiind partea coreenilor. Intrarea în acţionaria