AMĂRĂCIUNE Regizorul Tudor Giurgiu, organizatorul celui mai mare festival de film din ţară, TIFF, regretă că, deşi pune România pe harta lumii, cinemaul românesc a rămas o Cenuşăreasă
Regizorul Tudor Giurgiu povesteşte prin ce greutăţi a trecut în organizarea celei de-a XII-a ediţii TIFF, care se desfăşoară, până pe 9 iunie, la Cluj-Napoca. Tudor Giurgiu a spus vineri, la gala de deschidere de pe scena din Piaţa Unirii din Cluj, că bugetul de 100.000 de euro alocat de primăria locală este insuficient. Anul acesta,
la a XII-a ediţie, TIFF are un buget total de 1,3 milioane de euro, cu 20% mai mic faţă de 2012.
„Adevărul“: TIFF are vârsta unui copil care intră la gimnaziu. Cum vedeţi festivalul după 12 ediţii?
Tudor Giurgiu: Am în continuare impresia că prima ediţie a fost cea mai organizată şi cea în care am avut cel mai mult timp pentru a pregăti lucrurile „by the book“. Sigur, ea a fost o ediţie-pilot, festivalul nu era cunoscut, veneai într-un oraş unde nu se întâmpla mai nimic, într-o ţară unde, în anul 2000, nu s-a făcut niciun film. Şi ne-am trezit noi să facem festival de film. Tot demersul ăsta a fost privit cu mare neîncredere. Cheia succesului a ţinut de echipă, de faptul că l-am găsit pe Mihai Chirilov, care e un excepţional critic şi un om cu gust pentru cinema, am fost alături de mulţi colegi cu care continuăm să lucrăm. Multor străini li se pare miraculos faptul că noi am reuşit în 12 ani să ajungem printre primele festivaluri de profil din lume şi să fim foarte respectaţi.
Anul acesta, bugetul TIFF este cu 20% mai mic. De ce crezi că este atât de puţin preţuit filmul românesc?
România este o ţară care îşi permite să aloce 9 milioane de euro, o dată la doi ani, organizării Festivalului George Enescu, cât bugetul întregii cinematografii, acea artă care pune România pe hartă, îmi permit să o spun, într-un