De sute de ani stim ca matematica este un obiect problema in scoala. Exista o minoritate, cca o cincime, care o studiaza usor si fara probleme. Ceilalti nu o invata niciodata, desi pot fi instruiti ca sa treaca testele de matematica in procent mult mai mare, asa cum fac japonezii. Ei invata sa treaca testele, dupa care uita matematica imediat, iar cand ajung la treizeci de ani se descurca la fel de greu la testele de matematica ca si occidentalii”.
Asta spune un profesor de antreprenoriat, Peter Drucker, intr-o carte tradusa la Editura Enciclopedica, in 1993 (Inovatia si sistemul antreprenorial). Coordonatorul colectiei este chiar Mugur Isarescu. Guvernatorul Bancii Nationale este creditat de romani cu cea mai mare incredere. Nici colectia lui Isarescu, nici observatiile pertinente ale expertilor nu au reusit sa schimbe ceva, in 20 de ani, la Ministerul Educatiei.
Ministrul Remus Pricopie, profesor de Stiintele Comunicarii, la baza, a comunicat ca va aloca patru ore pe saptamana sportului, la gimnaziu, dand sperante celor care se gandeau ca se poate si altfel. In urma promisiunii, a crescut cu o ora timpul acordat matematicii!
Discutiile sunt inutile. Dupa 50 de ani in care matematica a fost regina scolii romanesti, nu s-a ales nimeni cu nimic: romanii nu stiu sa se administreze, nu au spirit civic, nu cunosc reguli elementare de igiena si de viata sanatoasa, nu se descurca prea bine in afaceri. Iar investitia in matematica a fost degeaba: cubul lui Rubik l-a inventat un ungur, in IT lucram pentru altii, ca niste capsunari ai softului, marile industrii pentru care s-au pregatit generatii de ingineri sunt fiare vechi, caci nu au existat manageri.
Este o risipa pe care o tara saraca nu si-o poate permite: 20% dintre elevi se plictisesc la ore, fiindca matematica e prea simpla pentru olimpici. Restul de 80 la suta consuma inutil resursele sistem