Mai este o lună până când legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contracte ar putea pune sub protecţie toţi consumatorii din România, fără ca aceştia să fie nevoiţi să meargă în instanţă pentru a-şi căuta dreptatea. Băncile cu clauze putrede în contractele de credit vor condiţii speciale pentru aplicarea legii şi caută încă o dată sprijinul guvernului pentru a evita pierderi de sute de milioane de euro generate de dobânzile şi comisioanele neîncasate.
De la 1 iulie 2013 din legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contracte ar trebui să fie activate două noi articole. Acestea spun că, în momentul în care o clauză contractuală este dovedită ca fiind abuzivă într-un contract, aceasta trebuie eliminată din toate contractele similare încheiate între acel comerciant (profesionist) şi consumatori, fără ca cei din urmă să fie nevoiţi să introducă acţiuni individuale în instanţă. O clauză este abuzivă dacă nu a fost negociată direct cu consumatorul şi aduce un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor.
Cele mai multe contracte încheiate între comercianţi şi consumatori sunt tip, preformulate, de adeziune, fără drept de negociere
Iniţiativa contestării clauzelor contractuale trebuie să vină de la stat, prin Autoritatea Naţională de Protecţia Consumatorilor, sau de la o asociaţie de profil, cu cel puţin 3.000 de membri şi filiale în cel puţin 10 judeţe.
Prevederile se aseamănă cu cele ale class-action-ului din legislaţiile anglo-saxone şi trebuie implementate obligatoriu, fiind parte a unei Directivei europene 93/13/CEE.
Dacă nu te poţi fofila, fă tu jocurile
Schimbarea legii 193/2000 era cât pe ce să treacă neobservată, deşi modificările au fost stipulate încă din mai 2012 în legea de punere în aplicare a noului Cod de procedură civilă, ce a fost aprobată de Parlament, la iniţiativa Ministerului de Justiţie.