Reprezentanţii CSJ susţin că ar putea utiliza doar parţial programul construit pe banii americanilor, pe motiv că este greoi şi dublează munca judecătorilor. Experţii atrag atenţia, de asemenea, că sistemul de distribuire aleatorie a dosarelor poate fi uşor ocolit.
Lansat cu mari speranţe acum patru ani şi ajuns deja la a patra versiune, Programul integrat de gestionare a dosarelor trebuia să devină un instrument de evidenţă, distribuire şi arhivare a tuturor cauzelor examinate de instanţele de judecată. Acum se constată că softul prezintă grave probleme de funcţionare.
„Chiar din anul 2009, când a început să fie implementat, au apărut numeroase probleme tehnice, care nu au putut fi rezolvate nici până în prezent, în pofida investiţiilor majore din partea donatorilor americani“, a declarat George Antoci, şeful Direcţiei Audit IT din cadrul Curţii de Conturi, care a prezentat un raport de audit privind aplicarea tehnologiilor informaţionale în Justiţie. Controlorul pune la îndoială veridicitatea datelor şi susţine că modul de utilizare a programului nu poate fi apreciat pentru că nu există o metodologie de evaluare. Totodată, expertul sugerează că sistemul trebuie înlocuit de urgenţă cu un program mai avansat.
Fac de două ori aceeaşi operaţiune
Nu doar specialiştii în IT, dar şi juriştii critică programul. Reprezentanţii Curţii Supreme de Justiţie (CSJ) au anunţat chiar că instituţia ar putea utiliza doar o parte din program, la înregistrarea şi distribuirea aleatorie a dosarelor. Parcursul dosarului va putea fi însă urmărit doar pe site-ul instanţei, care a fost recent modernizat. „Conform legislaţiei, suntem obligaţi să utilizăm programul, dar, pe de altă parte, trebuie să avem şi o pagină web, pe care să fie publicate deciziile în ziua când sunt adoptate. Pentru că site-ul
nostru nu poate fi integrat cu acest program, angajaţii