Momentul în care, în septembrie 2012, România a început să liberalizeze treptat preţurile la energie pe piaţa internă a fost de bun augur. Stabilirea preţurilor în mod realist va crea stimulente pentru producătorii de energie, astfel încât aceştia să investească şi să dezvolte piaţa internă, va încuraja întreprinderile de profil să îmbunătăţească serviciile şi sistemele de furnizare.
De asemenea, liberalizarea va spori resursele disponibile pentru investiţii la nivel naţional, care împreună vor crea mai multe locuri de muncă. Important, reforma va produce, de asemenea, un efect mai echitabil asupra societăţii româneşti, dat fiind faptul că restructurarea subvenţiilor existente va elibera resurse pentru protecţia consumatorilor vulnerabili.
Stabilirea preţurilor în mod realist va crea stimulente pentru producătorii de energie, astfel încât aceştia să investească şi să dezvolte piaţa internă.
Probleme conexe reglementării preţurilor la energie
Subvenţionarea gospodăriilor şi a consumatorilor industriali prin furnizarea gazelor naturale şi a energiei electrice s-a practicat în România timp de mai mulţi ani, uneori tarifele la energie electrică fiind chiar mai scăzute decât costurile de producţie.
Această stare de lucruri a generat patru probleme majore după cum urmează:
Prima, energia ieftină subvenţionează toate gospodăriile în mod egal. Deşi tarifele mici vin să susţină gospodăriile nevoiaşe, cele mai prospere care, de regulă, consumă mai mult, sunt favorizate în mod disproporţionat. Este mai echitabil şi mai eficient să fie protejate doar categoriile cele mai vulnerabile.
A doua, subvenţionarea energiei reduce stimulentele pentru mediul de afaceri de a investi în tehnologii mai eficiente din punct de vedere energetic. Metodele depăşite de producţie sunt dăunătoare pentru concurenţă, creşterea economică şi, nu în ultimul r