(Actulizare parţială a articolului din 15.10.2012 publicat după apariţia primei iniţiative legislative similare....)
Proiect de lege: ,pedepsele cu închisoarea de pînă la patru ani inclusiv....vor fi graţiate...’’
Motivare: ,,ameliorarea supraaglomerării penitenciarelor...’’
Doi oameni politici cu vechime în acest domeniu - al politicii zic - s-au trezit ei să repropună un proiect de lege care dacă n-ar fi periculos, ar fi caraghios. Măcar pentru cum e argumentat şi tot te bufneşte rîsul. Dar gîndind c-ar putea fi aprobat, te podideşte plînsul.
O astfel de iniţiativă legislativă nu are nimic în comun cu Constituţia, cu legile, cu respectul faţă de justiţie şi societate. Care societate e formată din oameni. Intr-o societate normală, oamenii corecţi sînt apăraţi prin legi împotriva celor care ignoră normele societăţii.
Această iniţiativă arată că separarea puterilor în stat, în concepţia unora, poate îmbrăca orice formă. Aduc în discuţie separarea puterilor în stat pentru că această separare reprezintă însăşi garanţia normalităţii (unii îi spun pompos, democraţie) în relaţiile omului cu statul.
Vorbesc aici despre puterile legislativă, executivă şi judecătorească. Prima e reprezentată de Parlament, cea executivă se referă la Preşedinte, Guvern, ministere, ş.a., iar cea judecătorească se defineşte prin chiar denumirea ei.
Blazonul justiţiei, dreptatea legată la ochi, are intr-o mînă balanţa şi în cealaltă sabia. Balanţa simbolizează cîntărirea probelor, iar sabia aplicarea pedepsei. Pînă la acest moment simbolurile nu au existat separat. Ori tocmai acest proiect de lege le desparte, prefigurînd parca o lege care va interzice pedepsirea infractorilor ! V-aţi mira ?! Doar e democraţie.
Un om ajunge să fie condamnat ca urmare a ceea ce a făptuit. Dar între faptă şi condamnare mai există ceva. Există o parte vătămată, există p