Un om de afaceri din Craiova a reușit ceea ce doar visa în urmă cu 15 ani: să construiască locomotive cu motoare asincrone. Iar visul nu se oprește aici
Puţini au auzit de Ionel Ghiță, din Craiova, constructorul primei locomotive românești de după revoluție. Însă antreprenorul este foarte cunoscut în industria feroviară: în 2008, scotea pe poarta fabricii Softronic, pe care o deține în Bănie, o locomotivă cu motoare pe curent continuu, la un preț sub cel practicat atunci de marii producători europeni: circa 2 milioane de euro. Povestea pare simplă la prima vedere, iar sursa o găsim în 1999, când Ghiță, fost profesor de limba franceză, și cumnatul lui, inventator, decid să se asocieze într-un business pornit de la o invenție proprie: un vitezograf pentru companiile feroviare. În afacere, Ghiță mai atrage un prieten inginer, Ion Gîrniță, actualul director general al companiei. Așa a început totul, cu vitezografe. Au urmat ani de invenții, testări și încercări, care au culminat cu prima locomotivă și primii clienți: CFR și un transportator privat din Ungaria.
Unde a ajuns acum businessul? Foarte pe scurt: în total, au fost construite 13 locomotive, dintre care șase cu motoare de tracțiune asincrone, la un preț de aproximativ 2,2 milioane de euro bucata. „Cele asincrone sunt mai performante. Avem cerere chiar și de la transportatorii privați din România“, oferă un detaliu Ion Gîrniță. Deși admite că sunt și perioade mai dificile, în care lucrurile se mișcă mai greu – „transportul a scăzut peste tot în Europa, iar mulți transportatori europeni încearcă să aducă locomotivele lor vechi spre țările cu o putere de cumpărare redusă pentru a le înlocui cu unele noi“ -, totuși, acesta are încredere că businessul va merge tot mai bine. Mai mult, când vine vorba de export, în afară de țările din regiune – Ungaria, Bulgaria, Serbia și Croația -, Gîrni