● Revista Echinox, nr. 3/2012
Cea mai interesantă anchetă literară din ultimul timp am găsit-o recent, în revista clujeană Echinox, revistă cu numere tematice, pe care o citesc de fiecare dată cu plăcere şi pe care o recomand fără reţinere – păcat că nu are, din cauza finanţării defectuoase, şi apariţie regulată. Dedicată relaţiei dintre literatură şi muzică, ancheta se intitulează „Note de subsol“. Iată şi cele trei întrebări adresate de realizatorii Cosmina Moroşan şi Alex Văsieş celor 14 scriitori (cu excepţia Ruxandrei Cesereanu şi a Simonei Popescu, toţi au debutat în ultimii ani şi sînt, aproape majoritatea, poeţi): prima, cam stîngace formulată – „Ce fel de spaţiu creează muzica pe care o alegi faţă de literatură sau lucrează cu efecte egale la nivel de impact, intensitate, putere de seducţie şi, pînă la urmă, de ce nu, şanse de extindere a domeniului expresiv?“, „În ce măsură ţi-a influenţat muzica scrisul?“ şi „La care dintre cele două teritorii ai rămîne mai atent, pînă la sfîrşitul vieţii?“. Dintre toţi cei 14 scriitori care răspund întrebărilor, făcînd şi liste mai mari sau mai mici de genuri şi nume, doar doi au studiat şi au făcut şi muzică: Ştefan Baghiu şi Mihai Duţescu. Răspunsurile sînt – cum altfel – de tot felul, o parte dintre scriitori n-au o relaţie prea apropiată cu muzica, alţii sînt nişte buni ascultători, curioşi, exploratori, pasionaţi; unii găsesc, într-un fel sau altul, inspiraţie în muzici (curios însă, nu şi în versuri, cu excepţia lui Gabi Eftimie), alţii le ascultă ori le tratează, în relaţie cu literatura, cu destulă indiferenţă; şi doar Lavinia Branişte, spre exemplu, aduce în discuţie şi dansul.
DE ACELASI AUTOR E timp! Ce-a vrut să spună autorul Zădărnicie Femeia de pe tavan Care ar fi relaţia dintre muzică şi literatură? Cum spuneam, lucrurile variază în mod sensibil, de la un scriitor la altul. Pentru Lavinia