Relaxarea condiţiilor de participare la privatizarea CFR Marfă este un semn de incompetenţă în construcţia „dosarului“, dar şi o măsură agresivă luată de autorităţi în condiţiile în care investitorii nu s-au înghesuit să intre în competiţie pentru a-şi adăuga în portofoliu transportatorul de stat ce are o cotă de piaţă de 30% pe segmentul transportului feroviar de marfă, spun analiştii.
„Este un semn clar de incompetenţă a statului în a scrie un caiet de sarcini decent. Dacă ar fi fost un caiet de sarcini cu „dedicaţie“ dictat de companiile pe care le voia statul la licitaţie, atunci nu ar mai fi avut sens relaxarea condiţiilor. Acum, pe de altă parte, dacă faci un caiet în care condiţiile sunt prea largi, laşi loc pentru contestaţii, ceea ce este posibil să se întâmple şi în cazul de faţă“, explică situaţia analistul financiar Dragoş Cabat.
CFR Marfă, companie al cărei dosar de privatizare se află în discuţie de mai bine de opt ani şi despre care mai toţi miniştrii care au ajuns la Transporturi au spus că este o prioritate pentru privatizare, a ajuns să fie „peţită“ de numai trei investitori: OmniTRAX, asocierea dintre Grup Feroviar Român şi Donau-Finanz GmbH&Co şi Transferoviar Grup.
Cei trei investitori au depus iniţial documentaţia de participare, dar nu s-au calificat în etapa următoare. În lipsă de soluţii, Transporturile au reluat privatizarea prin relaxarea condiţiilor. Astfel, nivelul cifrei de afaceri s-a redus de cinci ori, de la 100 milioane de euro la 20 milioane de euro, dar preţul de pornire a rămas acelaşi, respectiv 180 milioane de euro.
În urma acestei decizii, aceiaşi investitori (OmniTRAX, GFR şi Transferoviar Grup) au depus documentaţia şi s-au calificat pentru următoarea etapă. Privatizarea CFR Marfă, care presupune vânzarea a 51% din acţiunile companiei, ar urma să se finalizeze până pe data de 20 iunie.
Lip