În momentul de faţă, în Statele Unite ale Americii există credite de studiu în derulare în valoare de peste 1.000 de miliarde de dolari. Dintre acestea, 20% reprezintă credite neperformante, adică titularii au restanţe mai mari de trei luni. Peste Atlantic, Guvernul de la Londra vrea să vândă portofoliul de credite de studiu în valoare de 62 de miliarde de dolari.
Remus Pricopie, ministrul român al Educaţiei, a anunţat că ia în calcul implementarea unui sistem de credite pentru studii pe model britanic. Sistemul este folosit de ani în ţări precum SUA şi Marea Britanie, însă rezultatele nu sunt cele scontate. Rata creditelor neperformate din acest sector a atins cote alarmante.
Creditele de studiu sunt numite de câţiva ani deja „următoarea mare criză”. Situaţia este asemănată de mulţi economişti cu criza ipotecilor subprime, care a ameninţat întregul sector bancar american şi care, în final, a dus la izbucnirea crizei economice mondiale.
Motivele sunt simple: creditele de studiu sunt acordate pe perioade îndelungate unor indivizi care nu au locuri de muncă şi cărora nu li se cer niciun fel de garanţii. Prin urmare, gradul de risc asociat neplăţii este ridicat. Tocmai din cauza acestui risc, băncile comerciale se arată interesate de astfel de credite pentru că pot impune dobânzi ridicate.
Adevăratul risc îl prezintă însă creditele de studiu acordate de stat. Dobânzile sunt mai mici, condiţiile sunt mai laxe. Folosindu-se de lege, debitorii pot evita rambursarea împrumutului la nesfârşit. De cele mai multe ori, statul nu are cum să recupereze prejudiciul.
Rata creditelor de studii neperformante, pe vârste (%) | Infographics
„Această situaţie este pur şi simplu nesustenabilă şi suferim deja consecinţele. Atunci când creşterile salariale sunt lente sau îngheţate, iar locurile de muncă