Vosganian anunţă o nouă tentativă de vânzare a fabricii din Ghimbav.
Ministrul Economiei, Varujan Vosganian, a anunţat, ieri, că Guvernul va începe procedurile pentru privatizarea a companiei IAR Ghimbav, dar şi a altor două companii din domeniul aeronauticii – Întreprinderea de Avioane Craiova şi Romaero.
„Am avut o discuţie de dimineaţă cu managementul domeniului aeronautic. La nivelul Ministerului Economiei am luat decizia de a porni procedurile pentru privatizarea IAR Ghimbav, Întreprinderea de Avioane Craiova şi Romaero”, a declarat ministrul Economiei, într-o conferinţă de presă. El a adăugat că în prezent sunt evaluate oportunităţile şi piaţa pe acest segment, iar procedural va fi necesară şi implicarea altor instituţii în acest proces.
Vosganian a adăugat că cele trei sunt companii valoroase, cu o „expertiză extraordinară" în domeniu, dar în prezent Avioane Craiova este într-o situaţie extrem de critică, Romaero are datorii, iar IAR se confruntă cu o reducere dramatică a producţiei.
Trei eşecuri „de succes”: 1997, 2006, 2008
IAR Ghimbav a mai trecut prin trei încercări de privatizare, toate eşuate cu un succes de senzaţie din pricina nepriceperii guvernanţilor.
Bell Helicopter a depus în 1997 o oferta de cumpărare a uzinei IAR Ghimbav, însă documentele de privatizare nu au mai fost finalizate. Preluarea pachetului de acţiuni de la IAR de către firma americană era condiţionată de achiziţionarea de către Ministerul Apărării Naţionale a unui număr de elicoptere de atac produse în colaborare cu Bell, valoarea tranzacţiei depăşind două miliarde de dolari. Timp de doi ani, Guvernul român nu a luat nicio decizie în privinţa contractului, termenul de finalizare a acestuia fiind amânat de mai multe ori. În anul 1999 Guvernul a renunţat la contractul cu Bell Helicopter pentru privatizarea IAR Ghimbav. @N