Pentru că suntem oameni grăbiţi şi ne ghidăm după etichetele pe care ni le-au oferit alţii în prealabil, nu ajungem să valorificăm ideea, produsul sau chiar omul, după standardele şi valorile personale. A impresiona pentru moment face parte din munca celor care conduc lumea şi o parte din sistemul românesc. În domeniul muzicii e greu să te afirmi fără să ajungi la un concurs televizat şi să semnezi, cu ochelari de cal la purtător, hârtii valoroase pentru alţii. Beneficiile sunt minore pentru cel care se înhamă la afaceri puse pe jar şi forţate de împrejurimi ritualice. Trecut de la lopată pe scenă, individul din poveste nu potriveşte lungimile şi lăţimile în mod matematic, ci aruncă un răspuns pozitiv pentru orice ecuaţie ce seamănă a viitor, dar, de fapt, e o eroare subtilă pe termen nelimitat sau îndelungat.
Tot mai mulţi tineri vor să se afirme şi cântă de zor, pe Facebook, la „Românii au talent”, „X Factor” şi alte şuşanele aflate într-o competiţie ce doreşte să dramatizeze şi să emoţioneze publicul până la lacrimi. Între două partide de boceală, votul face cu bani televiziunile, iar meritul îl ia cine face pe zmeul supus! Leopardul e în cuşcă şi aşteaptă să atace încă la primul comentariu venit în sprijinul celor care doresc corectitudine până la capăt. Cel mai talentat nu ajunge în semifinală, iar contractul încheiat poate însemna decesul succesului, ba chiar falimentul vocal şi reîntoarcerea la muncile grele. Îmi vine în minte un exemplu local, devenit vedetă peste noapte, dar pe dreaptă şi melodioasă voce. Vă mai aduceţi aminte de Valentin Dinu? Finalist în primul sezon la „Românii au talent”, nu a reuşit să prindă marele premiu şi nici nu s-a îmbogăţit, după atâta amar de vreme (n-are vilă, nici piscină, iar de maşină nici că-i vorba). Valentin Dinu e unul dintre cei care a semnat după cum a crezut că e mai bine, iar acum cei care ar trebui să se o