Canalul Dunăre - Bucureşti, o idee veche de 149 de ani, va fi finalizat cu bani europeni. Proiectul are acum susţinere de la Bruxelles şi va primi un sprijin financiar UE în valoare de 1,7 miliarde de euro. Canalul Dunăre - Bucureşti, o idee veche de 149 de ani, va fi finalizat cu bani europeni. Proiectul are acum susţinere de la Bruxelles şi va primi un sprijin financiar UE în valoare de 1,7 miliarde de euro.
Experţii Comisiei Europene, citaţi de stirileprotv. ro, spun că UE nu va investi doar în acest canal, care va transforma Bucureştiul în a cincea capitală dunăreană, alături de Viena, Bratislava, Budapesta şi Belgrad, dar şi pentru a adânci albia fluviului, inclusiv pe teritoriul României, în aşa fel încât navele de mare tonaj să poată naviga tot timpul anului între Constanţa şi Rotterdam, adică să ajungă din Marea Neagră în Marea Baltică în linie dreaptă, navigând pe cele două fluvii europene.
În acest context, Relu Fenechiu, ministrul transporturilor, a declarat că sunt prevăzuţi şi banii necesari pentru cumpărarea unui spărgător de gheaţă care să asigure navigaţia pe timp de ger puternic. Menţionăm că Dunărea e legată de fluviul Rin prin canalul Main, din 1992. Valoarea lucrărilor a fost estimată de Anca Boagiu, fost ministru al transporturilor, la 2,5 miliarde de euro.
Primele menţiuni despre intenţia de a se construi un canal între Dunăre şi Bucureşti datează din 1864, de pe timpul lui A.I. Cuza. Primul proiect pentru o cale navigabilă Bucureşti - Olteniţa a fost iniţiat în 1880, dar construcţia nu a fost materializată. În 1929, Parlamentul a adoptat o lege care prevedea un canal care să transforme Bucureştiul în port la Dunăre.
Recesiunea economică din anii ’30, apoi războiul au amânat construirea canalului. Lucrările au început pe timpul lui Ceauşescu, în 1986, şi au fost realizate în proporţie de 85%. După even