In ultimii ani am urmarit cu totii rapoartele si declaratiile FMI cu privire la statele din sudul Europei, state care au „beneficiat de o atentie deosebita”.
La inceputul acestei saptamani, FMI a publicat rapoartele pe consultarile conform articolului IV pentru Franta si Germania. Rapoarte care in Europa nu au produs ecou, poate si pentru ca ne intereseaza senzationalul, cu precadere situatiile limita.
Dar, daca ne uitam pe cele doua rapoarte, descoperim ca si Germania are probleme de natura financiara si Franta, de asemenea.
Germania a aplicat o politica de austeritate deloc necesara
Paradoxal, FMI considera ca Germania a aplicat o supra-consolidare fiscala, care in termeni mai populari se refera la o austeritate deloc necesara. In acest sens ii recomanda sa mareasca salariile si sa reduca taxarea fortei de munca pentru a ajuta economia tarii si a zonei euro sa creasca.
Nici in sectorul bancar situatia nu este chiar rotunda. In acceptiunea FMI : “Soliditatea sistemului bancar s-a îmbunătățit, dar rămân vulnerabilități … Calitatea generală a activelor a rămas în general stabila, deși există vulnerabilități legate de expunerile la sectoare specifice, cum ar fi transport, imobiliare, comertul internațional și anumite exploatari ale activelor externe“.
Pentru prognoza de crestere economica, FMI a redus-o de la 0,6% din aprilie, la 0,3% din cauza incertitudinii si a recesiunii din zona euro care tine pe loc companiile germane.
Chiar daca sunt riscuri si vulnerabilitati generate in principal de politica fiscala austera si de creditarea la rate mici, cancelarul german Angela Merkel vrea cu orice pret sa pastreze o imagine impecabila a economiei nationale, in special pentru alegerile programate pentru 22 septembrie.
Franta cu someri si taxe mari
In acelasi trend cu Germania, FMI reduce prognoza de crestere si pentru Franta,