Locomotive cu aburi şi electrice, vagoane de călători şi de marfă din anii 1900 până în zilele noastre au ajuns în acest week-end în gara din Cluj-Napoca. Trenurile au sosit în gară fără întârziere, nu s-au oprit pe traseu din cauza unor probleme tehnice la calea ferată şi sunt extrem de curate. Cei care trec prin gară pot să vadă şi un tanc, soldaţi înarmaţi, tractoare, vaci şi cai.
Nu trebuie să vă imaginaţi că toate acestea se întâmplă însă în realitate. Fac parte din expoziţia de trenuleţe în miniatură, deschisă de vineri până duminică seara, în gara din oraş. Totul a fost pus la cale de pasionaţii de trenuri şi modelism din cadrul asociaţiei Trainsylvania Railway Club Cluj. Cei care au ratat ziua de ieri, mai au timp să vadă expoziţia astăzi şi mâine, între orele 10.00 – 20.00.
Opt trenuri circulă neobosite, 10 ore pe zi, pe 55 de metri de cale ferată dublă, montaţi în două încăperi din gară. Trenurile şerpuiesc prin munţi, trec prin tuneluri şi peste poduri construite în zone stâncoase abrupte. Coboară apoi şi prin zone mai domoale, de şes, cu fermieri care îşi îngrijesc liniştiţi animalele şi câmpurile. Trenuleţele trebuie să „înfrunte” curajoase şi câteva zone „periculoase”, cu soldaţi germani înarmaţi până în dinţi, pregătiţi să folosească mitralierele şi tancurile din dotare. După un drum lung şi deloc plictisitor, ajung în gările cu peroane pline de călători cu valize în mâini sau cu batiste fluturând în semn de rămas bun pentru cei care pornesc la drum.
Dacă trenurile sosesc pe înserat sunt aprinse felinarele în gări sau pe traseu, în vagoanele de călători este aprinsă lumina, iar trenurile de marfă sunt ghidate de farurile locomotivelor. După ce îşi încheie traseul, trenurile o iau de la capăt, într-o altă călătorie prin munţi, văi, dealuri şi sate.
Pasionaţii de trenuri şi modelism care sunt prezenţi la expoziţie spun că c