Toate trenurile de marfă ale transportatorilor privaţi de pe piaţa românească au parcurs în primul trimestru din acest an 2,6 milioane kilometri, faţă de 2,4 milioane de kilometri parcurşi de trenurile CFR Marfă, scoasă la vânzare în acest an, potrivit datelor de la Asociaţia Transportatorilor Feroviari din România (AFTER).
După indicatorul tren/kilometru (număr de kilometri parcurşi de un tren), CFR Marfă are o cotă de 48,4% din piaţă, faţă de 51,6% la cât au ajuns operatorii privaţi. Înainte de liberalizarea acestei pieţe, prin 2001, CFR Marfă deţinea 100% din această piaţă.
Competiţia din piaţă, dar şi lipsa unei strategii eficiente de dezvoltare au condus compania de stat, cu 39.000 de vagoane şi 900 de locomotive, la pierderi de 22 de milioane de euro şi o cifră de afaceri de 261 de milioane de euro în 2011.
În România, piaţa de transport marfă pe calea ferată este de circa 50 de milioane de tone de marfă iar ca valoare se ridică la circa 500 mil. euro, potrivit datelor din piaţă.
„CFR Marfă a pierdut jumătate din piaţă în faţa companiilor private după liberalizarea pieţei. În prezent sunt 22 de transportatori privaţi de marfă pe calea ferată, şase dintre ei fiind mai importanţi“, a declarat George Buruiană, preşedintele AFTER.
Cum îşi împart piaţa firmele private de transport marfă pe calea ferată?
Grup Feroviar Român (GFR), parte a grupului Grampet (deţinut de Gruia Stoica), este cea mai mare firmă privată de transport marfă din România după cifra de afaceri şi cota de piaţa.
În primul trimestru din acest an compania a avut o cotă de piaţă de 22,3%, faţă de 27,2% anul trecut şi 23,3% în 2010, potrivit datelor AFTER.
În 2011 compania a avut afaceri de 761 mil. lei (176 mil. euro) şi un profit de 28,9 mil. lei la 2.386 angajaţi, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. În mai bine de zece an