Motoarele pieţei asigurărilor dau semne serioase de oboseală. Răscumpărările premature macină profiturile asigurătorilor de viaţă, în timp ce societăţile care vând poliţe RCA sunt sufocate de daunele tot mai mari
Poliţa RCA, obligatorie prin lege, şi asigurările de viaţă, necesare în zeci de situaţii, inclusiv la contractarea unui credit, au fost şi au rămas principalele generatoare de vânzări pentru societăţile de asigurare din România. La finele lui 2012, mai bine de 48% din valoarea totală a primelor brute subscrise în România proveneau din cele două linii de asigurare. Dacă mai punem la socoteală şi faptul că majoritatea clienţilor au contact cu firmele de asigurări şi aud de produsele acestora doar pentru că legea RCA îi obligă să intre în contact cu aceste societăţi, ne putem face o idee asupra importanţei celor două segmente. Un colaps al vânzărilor de poliţe de viaţă sau de RCA ar echivala cu o prăbuşire definitivă a întregii pieţe.
Cele două linii de asigurare se află astăzi într-un moment crucial, după cum arată cifrele şi după cum recunosc chiar actorii din piaţă consultaţi de Capital. Cea mai mare problemă a asigurătorilor de viaţă: creşterea fulminantă a răscumpărărilor înainte de termen şi lipsa unor stimulente fiscale pe modelul consacrat în majoritatea ţărilor europene.
Durerea celor 13 societăţi autorizate să vândă RCA în România: explozia daunelor morale acordate de instanţe familiilor victimelor din accidente rutiere, alături de frecvenţa foarte mare a daunelor (cea mai mare din Europa). Problema majoră este că, având în vedere veniturile mici ale românilor, dar şi lipsa unei tradiţii în domeniu, societăţile de asigurare nu au ce pune în locul poliţelor clasice. Reuşesc cu greu să compenseze pierderile din cele două zone fierbinţi.
Criza a speriat clienţii cu asigurări de viaţă
În ultimii patru ani, nivelul r